Battlefield – historien bag de ultrarealistiske og ekstremt populære skydespil

0
2164
battlefield

I 1999 udviklede svenske Refraction Games et spil ved navn Codename Eagle (CE). Hvis du ikke har hørt om det, så er du ikke den eneste, for det blev ikke særlig populært, og ærligt talt var det heller ikke særlig godt. Efterfølgende blev Refraction Games opkøbt af Digital Illusions (DICE), og sammen med Refraction Games fik Digital Illusions også rettighederne til CE, der udover at være behæftet med fejl og mangler, havde opbygget en lille, men trofast fanskare.

Spillet nyder i dag kultstatus blandt en del svenske spilnørder, men det egentlig grund til, at alle burde kende historien om Codename Eagle, er fordi det er forløberen til det ultrapopulære Battlefield 1942 fra 2002.

Battlefield 1942

Battlefield 1942 er udviklet af Digital Illusions og distribueret af Electronic Arts. Spillet der blev udgivet i 2002 opnåede hurtigt en ekstremt stor popularitet, hvilket ikke har været nemt, når man tænker på, at der er tale om et FPS (First Person Shooter) med fokus på realisme.

Som navnet antyder, tager spillet udgangspunkt i de større slag under Anden Verdenskrig, og blandt inspirationskilderne ligger Slaget ved Kursk, Slaget om Berlin og Slaget om Omaha Beach. Selvom den historiske baggrund nok har været en motiverende faktor for en del af datidens gamere, så var en af de primære grunde til spillets enorme succes muligheden for at spille med og mod hinanden i grupper på helt op til 64 spillere over enten LAN eller på internettet.

DICE producerede to udvidelser til Battlefield 1942, den første hed Road to Rome og den anden Secret Weapons of World War II, men udover de to officielle udvidelser, blev der også produceret flere forskellige modifikationer af spillet. Blandt de mest populære kan nævnes Desert Combat og Forgotten Hope.

Battlefield før og nu

I løbet af de sidste snart tyve år er der blevet udgivet enormt mange Battlefieldspil, og med hele fyrre udgivelser, såfremt man medregner både udvidelser, gratis udgaver og Codename Eagle, så er det et gennemsnit på lidt over to Battlefieldudgivelser om året til enten PC, Mac, PlayStation 2, Xbox, Xbox 360, PSP, PlayStation 3, Xbox One og PlayStation 4. Det siger ikke så lidt.

Selvom det startede med et fokus på Anden Verdenskrig, så har Battlefieldspillene været vidt omkring, med både udgivelser, der har relateret sig til specifikke krige, som Battlefield 1942 og Battlefield Vietnam, men der er også en lang række udgivelser, der fokusere på andet end specifikke krige, som Battlefield 2: Special Forces, hvor fokus er på specialstyrker, Battlefield Hardline: Criminal Activity, der som navnet antyder fokuserer på kriminalitet, og sågar Battlefield 2142, der beskæftiger sig med en fiktiv krig i en fjern fremtid.

Når det kommer til Battlefield, så er der noget for enhver smag, og det er nok også det, der har gjort spillene så utroligt populære, netop fordi alle kan være med. Modsat mange andre FPS, hvor der hurtigt bliver et stort fokus på konkurrenceelementet, så er der i Battlefield i stedet et stort fokus på oplevelsen og indlevelsen.